Motor Detailing

Motor Detailing : de kunst van het motor poetsen

 

Hoe hou je jouw motor in prima staat ?

Voor sommige motorrijders is het wassen en poetsen van de motor een even grote hobby als het rijden op de motor. Anderen vinden het zonde van de tijd en rijden liever dan ze poetsen. Toch is het onderhoud van je motor van belang om hem in goede staat te houden. Dus of je nu een grote of een kleine poetser bent, wassen en poetsen hoort er gewoon bij. Een voordeel van het zorgvuldig wassen van je motor is ook dat je gelijk de hele motor weer eens goed controleert. Hoe staat het met de remblokjes, staat de ketting goed op spanning, zijn er geen boutjes losgetrild ? Kortom een echte motorrijder houdt van zijn motor en zorgt er goed voor. Als je onderstaande stappen volgt dan is het echt niet moeilijk.

 

Stap 1 : Wassen

Eerst moet het vuil eraf. En zonder krassen te maken. Dus met veel water en een goed reinigingsmiddel. Je  begint met de motor af te spuiten met gewoon water. Daarmee gaat het ergste vuil eraf. Vervolgens spuit je de motor in met een reiniger van  bijvoorbeeld S100 of MucOff. Je laat dit even  intrekken, en je wast de motor met een spons of een washandschoen. Voor de moeilijk bereikbare delen zoals de spaken en bij het motorblok zijn er handige borstels te koop. Als je zo heel de motor hebt gewassen spuit je de  motor schoon met een  harde waterstraal.

Je kunt er ook voor kiezen om een speciale hogedrukreiniger voor motoren en fietsen aan te schaffen. Deze werkt met een aangepaste druk en is veilig voor fietsen, mountainbikes en motoren. Je kunt met deze hogedrukreiniger ook een mooie actieve schuimlaag aanbrangen.

Met deze motorreinigers kun je de hele motor inspuiten, gelakte delen, kunststof en het motorblok. Maar let op met aluminium en hete delen. Als je in de hete zon deze middelen er onverdund op spuit kun je verkleuringen of vlekken krijgen. Daarom is ons advies om altijd de motor nat te maken met koud water voordat je het reinigingsmiddel erop spuit.  Werk nooit in de volle zon te werken of op een hete motor.

Insecten op de kuipruit verwijder je tijdens het wassen eenvoudig door een schone natte poetsdoek op de kuipruit te leggen en de insecten zo los te weken. De doek moet goed nat blijven. Laat dit een minuut of 5 intrekken en je veegt de zachte dode insecten weg zonder krassen te maken op de kuipruit. TIP : de poetsrol is hiervoor heel geschikt, je pakt steeds een nieuw stuk en maakt dus geen krassen door oud vuil.

Bij het schoonmaken hoort ook de ketting (als je motor die heeft) en de omgeving van de ketting. Met een goede kettingreiniger kun je dit perfect schoonkrijgen. Je spuit de ketting in met de reiniger, laat het even intrekken en met een harde waterstraal spuit je de hele ketting schoon. Let op dat je niet recht in de lagers van het achterwiel spuit, want die wil je juist wel gesmeerd houden. Doe het niet op de oprit van je schoonouders want het geeft een enorme troep.  En direct hierna de ketting goed smeren want na deze behandeling is hij kurkdroog.

TIP : Een combipack kettingreiniger (2x) en kettingspray koop je zonder verzendkosten.

Stap 2  : Drogen

Water laat altijd strepen na, tenzij je bijvoorbeeld je motor kunt afspuiten met osmose water. Bij een aantal wasplaatsen is dit verkrijgbaar en dat is zeker een voordeel. De motor zal dan streep loos opdrogen.
Heb je geen osmose water dan kun je de motor het beste droogblazen met lucht. Heb je geen perslucht dan kun je ook een bv een honden föhn of waterblazer  gebruiken.

Pas als de motor goed opgedroogd is kun je zien of hij ook echt schoon is. Controleer dat goed, en herhaal eventueel het wassen, want als je gaat poetsen en polijsten als er nog vuil op de motor zit maak je alleen maar krassen.

Stap 3 Detailing of poetsen.

Als de motor helemaal schoon is gaan we de motor in detail poetsen. Hierbij is het materiaal wel van belang voor de behandeling.

Gelakte onderdelen.

De gelakte delen van een motor zijn meestal van kunststof, maar kunnen ook van gelakt aluminium of staal zijn.  Is de lak nog in goede staat dan is een spray-wax of speed polish prima om de lak weer een mooie glans te geven en te beschermen tegen de weersinvloeden.  Steeds meer zie je dat motoren een matte laklaag hebben, kijk dan uit dat je deze bij het poetsen niet glimmend maakt. Er zijn speciale middelen voor deze lak zodat het matte uiterlijk behouden blijft.
De polish of wax breng je aan met een schone doek of poetsrol, en met een mooie zachte microvezeldoek poets je de lak helemaal op.

Is de lak enigszins verweerd dan kun je met de lak en kunststof polish of de miracle shine polish kleine krassen uit de lak verwijderen en de glans herstellen.

Chroom en Aluminium delen

Chroom en  Aluminium laten zich erg goed polijsten. Bijvoorbeeld met Chroom en Alu polish,   Belgom Chroom of Belgom Alu. Gebruik altijd een schone polijstdoek om het polijstmiddel aan te brengen en ook weer een schone doek om het goed uit te poetsen. Het is een intensief werkje maar een mooi glimmend resultaat is ook wat waard. Heb je een motor met spaken en chromen velgen dan kun je met de polishing ball kit op de boormachine mooi tussen de spaken door polijsten.

Ongelakte kunststof onderdelen

Ongelakte kunststof onderdelen zijn vaak zwart of grijs en worden na verloop van tijd dof.  Om dit te herstellen kun je S 100 kleurhersteller gebruiken. De kleur van het kunststof wordt weer diep en donker en de hele motor ziet er weer fris uit. Je spuit de kleurhersteller op de ondergrond en poetst dit licht uit met een schone doek. Je zult dit na verloop van tijd wel moeten herhalen, maar het is zeker de moeite waard.

 

Stap 4 Dagelijks bijhouden : wassen zonder water

Wil je de motor even schoonmaken maar heb je niet veel tijd, of geen water bij de hand ? Dan is wassen zonder water een uitkomst. Er zijn verschillende soorten op de mart. Variërend van een spray die je erop spuit en met een microvezeldoek eraf veegt, tot de bus met geïmpregneerde doekjes.
Ze zijn allemaal goed te gebruiken om de motor snel even schoon te maken zonder een grote was of poetsbeurt te geven.