Winterstalling

Motostore 0012 161044 2019 CB650R

Het is een bekend gegeven dat het merendeel van de motorrijders de motor vooral tussen Maart en Oktober actief gebruikt. Van November tot en met Februari staan de meeste motoren stil. Hoe hou je de motor in die tijd nu in de beste conditie ? Als je de volgende punten volgt dan kun je weer zorgeloos gaan rijden als de zon begint te schijnen !

De Accu

De accu is altijd een punt van aandacht. Een motor heeft ten opzichte van een auto een kleine accu, en door een kleine lekstroom (bv het klokje van de motor) en de zelfontlading van de accu loopt de accu langzaam leeg. Heb je een alarm op de motor af andere accessoires die wat stroom verbruiken dan gaat dit zelfs nog sneller. Een accu die leeg is verliest een deel van zijn capaciteit, en als de accu diep ontladen is kan hij zelfs helemaal defect raken. Daarom is het van belang de accu geladen te houden, zeker als het kouder wordt. Heb je op de plaats waar de motor staat de elektriciteit ( 220 V) dan kun je eenvoudig met een druppellader de accu in goede conditie houden. Een goede druppellader - bv de Optimate 4 - voert een heel programma uit. De acculader controleert de lading van de accu en past daar het laadprogramma op aan. Is de accu vol dan gaat de lader over op druppelladen, door een hele lage stroom wordt de accu op spanning gehouden. In de regel kun je een accu dus zonder problemen aan de druppellader aangesloten houden. Heb je geen electriciteit op de plaats waar de motor staat dan is het aan te raden de accu uit de motor te verwijderen en hem elders aan de druppellader te zetten. Hou er bij het demonteren en monteren van de accu rekening mee dat je als eerste de min losmaakt en deze als laatste weer aansluit. Hiermee voorkom je vonken en of kortsluiting als je per ongeluk het frame raakt terwijl je de pluspool demonteert of monteert.

Het brandstofsysteem

De moderne benzine in Nederland bestaat voor 5 % of 10 % uit Ethanol (E5 of E10). Voor de meeste motoren is dit tijdens normaal gebruik geen probleem. Maar Ethanol heeft de vervelende eigenschap dat het hygroscopisch is, het trekt water en vocht aan. Als een motor wat langer stilstaat betekent dit dat er in het brandstofsysteem vocht kan ontstaan met corrosie of roestvorming als gevolg. En dit kan bij carburateurmotoren weer leiden tot verstopte sproeiers of lekkende vlotters. Om al deze ellende te voorkomen is het verstandig om bij elke onderhoudsbeurt brandstofreiniger toe te voegen. En bij stalling een reiniger die de brandstof stabiliseert tegen veroudering. Wil je helemaal op zeker gaan dan kun je de tank afvullen met Ecomax fuel, dat is een Ethanol vrije brandstof.

Banden en frame

Hou de banden goed op spanning  tijdens de winterperiode. Het wordt wel geadviseerd om de bandendruk iets hoger te zetten dan normaal.
Plaats de motor bij voorkeur op de middenbok dan worden de keerringen van de voorvork het minste belast. Heb je alleen een zijstandaard dan is een paddock stand misschien een oplossing voor de winterperiode. Doordat de motor recht staat neemt hij ook minder plaats in.
Het liefst heb je de motor binnen in een verwarmde garage, afgedekt met een zachte binnenhoes. Is dat niet mogelijk en staat de motor buiten zorg dan voor een goed geventileerde buitenhoes met een zachte binnenzijde tegen krassen.

Jaarlijks Onderhoud

Was je motor grondig voordat je hem op stal zet. Door het wassen kom je altijd kleine dingen tegen zoals een ketting die gespannen moet worden, een kuipboutje wat misschien niet helemaal vast zit of mist. Het is nu de tijd om al die kleine dingen na te lopen en te controleren zodat je in het voorjaar probleemloos de weg op kunt. En controleer gelijk wanneer het laatste onderhoud is geweest. Remvloeistof moet iedere 2 jaar vervangen en voor motorolie staat een vervangingstermijn van 1 jaar. Dus ook als je niet veel rijdt is het belangrijk de olie toch minimaal jaarlijks te laten vervangen.